גיוס הון – מדריך לגיוס הון התחלתי לחברות הזנק |
![]() |
![]() |
![]() |
כספים ומימון - מימון וכספים |
השיעור נכתב על ידי : ניר לוי |
שלישי, 15 דצמבר 2009 11:52 |
המשימה הקשה ביותר בתחילתה של כל חברת סטארט אפ היא גיוס ההון הראשוני. המשימה הקשה ביותר בתחילתה של כל חברת סטארט אפ היא גיוס ההון הראשוני. מלאכים - Angeles מלאך הוא בעל הון, אשר אינו משויך לקבוצת משקיעים או קרן הון סיכון. מושג זה מוכר היטב עוד מימי הבועה בתחילת שנות האלפיים. השימוש הנפוץ בכספי משקיעים מסוג זה הוא בתחילת תהליך הקמת הסטארט אפ, ומומלץ לנהוג בפיקחות בתהליך חתימה עם משקיע זה, כיוון שבמרבית המקרים ידרוש המשקיע אחוז לא פרופורציונאלי של מניות. פנייה לחממה טכנולוגית אנו ממליצים ליזמים, לעתים קרובות, לפנות בשלב הראשון לאחת מזרועותיה של המדינה, הפועלת לקידום יזמות, בעיקר בשלב הראשוני באמצעות תוכנית תנופה של המדען הראשי – מענק של עד 200,000 ₪. המדינה מוכנה, לעתים קרובות, ליטול על עצמה סיכון גדול יותר מהסיכון אשר נוטל על עצמו המשקיע הפרטי, והתמורה שהיא דורשת היא נמוכה יותר (החזר תמלוגים בלבד). יחד עם זאת, קבלת מימון מהמדינה מחייב עמידה בתנאים מסוימים, הפנייה לחממה טכנולוגית מחייבת רעיון חדשני, המלווה בתוכנית עסקית ותוכנית שיווקית נרחבת, ואשר יזמיו הנם מדענים בעלי תארים אקדמאים ובעלי הישגים מוכחים. אל החממות הטכנולוגיות בארץ מגיעות כמאה פניות בשנה, ומרביתן נדחות. השלבים בפנייה לחממה טכנולוגית הם: הפגישה הראשונה, בה מתבקשים היזמים להציג את הרעיון באופן מילולי. פגישה נוספת עם מנהל החממה ומנהל הסיוע לפרויקטים, בה יושם דגש על הגדרת המוצר, המודל העסקי והאפשרויות לקניין רוחני. קרנות הון סיכון - Venture Capitals קרנות הון סיכון עוסקות בגיוס כספים מבעלי הון פרטיים ובנקים. קרן הון סיכון היא המשקיע אשר למעשה נותנת את התקציב התעשייתי / תפעולי למרבית חברות הסטארט אפ. אל קרנות הון הסיכון יש להגיע מוכנים, מצוידים בהמון מוטיבציה, קסם אישי, וכמובן מלווים בתוכנית עסקית מקצועית ומפורטת אשר תציג את הרעיון שלכם בצורה הכי מושכת שניתן. גיוס משקיעים - חשוב לדעת במיזמים פרטיים הדרכים המומלצות להשגת מימון ראשוני לחברת סטארט אפ היא בפנייה למשקיעי Angel ולקרנות הון סיכון. חשוב לחתום על הסכמי סודיות לפני הצגת הרעיון. הפגישה הראשונה עם המשקיעים היא הפגישה הגורלית בתהליך הגיוס, אליה כדאי להגיע מוכנים. ההכנה לפגישה עם המשקיע הפניה למשקיע היא אחד השלבים הקריטיים ביותר - ולכן יש להגיע לשלב זה מוכנים. בשלב ההכנה צריך להכין תוכנית עסקית, שתסייע לכם להכיר ברמה גבוהה מאוד את השוק בו אתם עתידים לפעול, את המוצר שלכם, על יתרונותיו וחסרונותיו, ואת התחזיות הפיננסיות שתציגו בפגישה. 1. למדו היטב את השוק. למדו מי השחקנים המרכזיים בו, הכירו את כל מתחריכם, ולא רק את החברות המעטות השולטות בשוק. דעו מיהם בעלי התפקידים המרכזיים בכל אחת מן החברות החשובות הפועלות בשוק. דעו מה הרקע המקצועי שלהם, וכיצד ניתן ליצור איתם קשר. 2. הכירו את המוצר שלכם. הכירו את כל המוצרים בשוק, ודעו במה המוצר שלכם טוב יותר, ובמה הוא טוב פחות.דעו לענות עניינית על ביקורת שתופנה כלפי המוצר שלכם. הניחו תמיד שבפגישה עם משקיע, תישאלו את השאלות הקשות ביותר - הסיכוי שכך יקרה בפועל הוא גבוה. 3. דעו במה אתם תורמים לקידום המוצר - הגורם החשוב ביותר שיביא לקידומו של המוצר שלכם הוא אתם. המשקיעים יודעים זאת, וחשוב להם מאוד לדעת שמאחורי מוצר טוב עומד אדם מנוסה ומקצועי. דעו מדוע דווקא אתם מתאימים לקדם את המוצר שלכם. הניסיון שלכם, הקשרים שלכם והכישורים שלכם הם הנכס העיקרי שלכם. 4. העלו את הכל על הכתב - נתוני השוק, על שחקניו העיקריים, המוצר על איכויותיו, יתרונותיו וחסרונותיו, והיזמים - חשובים מאוד למשקיע הפוטנציאלי. מסמך הכולל פרטים אלה קרוי "תוכנית עסקית", ולרוב, נכתב ע"י אנשי מקצוע. ודאו שלפני שתגיעו לפגישה עם משקיע - יקבל זה עותק מהתכנית העסקית או מתמצית המנהלים שלכם, על מנת שיוכל להתכונן היטב לפגישה. המשקיע יצפה לכך! 5. הכינו מצגת – תפקיד המצגת להעביר את עיקרי התוכנית העסקית באופן ממוקד ומהיר. משקיעים מתרשמים מאוד ממצגות העשויות כהלכה, והצטיידות במצגת שכזו עשויה להיות כלי חשוב בפגישה עם משקיע. הכותב הינו יועץ עסקי בחברת Vision Point לפרטים נוספים ניתן לפנות לניר לוי: nir@visionpoint.co.il או לגלוש לאתר הבית www.visionpoint.co.il
הכותב הינו יועץ עסקי בחברת Vision Point לפרטים נוספים ניתן לפנות לניר לוי: nir@visionpoint.co.il או לגלוש לאתר הבית www.visionpoint.co.il
הוסף תגובה
|