כופין אותו / בתיה כהנא דרור PDF הדפסה דוא
דירוג משתמש: / 0
גרועהכי טוב 
חברה ומדינה - אחר חברה ומדינה
השיעור נכתב על ידי : צו פיוס   
שני, 14 יוני 2010 18:44
"עד שיאמר רוצה אני" -
על פתרון הלכתי אחד מקובל, שהיה עשוי לפתור את רובן ככולן של בעיות מסורבות הגט, ומה בעצם קרה לו
?

"כופין אותו עד שיאמר רוצה אני" – קביעה הלכתית זו הפכה זה מכבר למטבע לשון, אך לצערנו נותרה כזו בלבד והפסיקה להיות הלכה מעשית.

ועל כך יש לתהות – למה?! למה לא כופין גטין כיום?! מהי כפיה זו ומדוע לא עושים בה שימוש?

אז נתחיל מההתחלה: על פי ההלכה, כדי להיות כשר, הגט צריך להינתן מרצונו החופשי של הבעל. תנאי בסיסי זה מקנה לבעל כוח רב ואולי אבסולוטי על מהלך הגירושין. ואם כן, כיצד בכלל ניתן לכפות על הבעל, לתת גט מרצונו החופשי?! זהו הרי פרדוכס!

ההסבר ההלכתי הוא שכאשר בעל מנצל את כוחו לרעה כלפי אשתו ומסרב לתת לה גט, רצונו מנוגד לצדק וליושר הבסיסי וזה ודאי סילוף של רצונו העמוק ו'האמיתי' שרק אינו מודע לו. כאן בא בית הדין לעזרתו, מפקיע ממנו את הכוח ובאמצעות כוח נגדי (כוח השוט) "משכנע אותו" ו"מגלה לו" מחדש את רצונו "האמיתי".

בפועל, הלכה זו ש"כופין אתו" מגבילה את הבלעדיות על פירוק מערכת הנישואים, המוקנית לבעל על פי פשט המקרא, ומעבירה חלק מכח זה לבית הדין. בכך, נמנעים הניצול והסחטנות העלולים להיווצר משכרון הכוח שבידי הבעל.

יותר מכך, כפיה זו עשויה להתקיים אפילו כשאין פגם כלשהו בהתנהגות הבעל (כשאין עילה), אלא רק עקב אי רצונה של האישה בהמשך הקשר עימו. כך פוסק הרמב"ם להלכה (משנה תורה, הלכות אישות, פרק יד, הלכה ח) : "אם אמרה מאסתיהו ואיני יכולה להיבעל לו מדעתי, כופין אותו להוציא לשעתו, לפי שאינה כשבויה, שתיבעל לשנוי לה." לפי הרמב"ם, הטוענת "מאיס עלי" תקבל גט מיד בכפיית הבעל. כאשר האישה מואסת בבעלה לא יתכן המשך חיי משפחה תקינים ובהם יחסי אישות. כך פרש הרב הרצוג (מי שהיה הרב הראשי לישראל) את דברי הרמב"ם.

אז מה קרה אפוא לתפיסה הלכתית נועזת זו של "כופין אותו", אשר עושה שימוש בעקרונות על הלכתיים, לעקור דבר מן התורה? להיכן היא נעלמה בפסיקת בתי הדין בימינו?

ובכן ,לצערנו דברי הרמב"ם לא נתקבלו ע"י חלק ניכר מפוסקי ההלכה אחריו. וכך קובע רבנו תם (המאה ה-12, צרפת): "חלילה לרבינו להרבות ממזרים בישראל, דקיימא לן.... להתיר גט פסול (גט כפוי) אין כוח בידנו מימות רב אשי ועד ימות המשיח."
בדבריו אלה עיצב רבנו תם את מאזן ההלכה לדורות, והטה את הכף לטובת חומרת העריות והחשש מפני גט מעושה, על פני עיקרון ההקלה - "משום עיגונא, אקילו בה רבנן" [ז"א, משום עיגון, הקלו בה חכמים].
ומשם והלאה גם אם העיקרון של הרמב"ם התקבל, לרוב נפסק כרבנו תם.
וכדברי הרב הרצוג: "והיה ראוי לפסוק כהגאונים והריף והרמב"ם והר"י והראב"ד, אלא שמשום חומרא דאשת איש נקטו רבותינו הפוסקים ז"ל שלאחריהם, להחמיר שלא לכוף."

לאורך כ-900 שנה שחלפו מאז חלק רבנו תם על הרמב"ם, הבינו פוסקים רבים את משמעותה הקשה של הכרעה זו. אך טרם קם החכם שיסכם את הפסיקה באופן אחר, ויטה את הכף לכיוון המקל, שהאומרת "מאיס עלי - כופין אתו עד שיאמר רוצה אני".

מצב זה מצער ותמוה, משום שכאשר לומדים את ההלכה ואת הפתרונות שניתנו בה לאורך הדורות לבעיית סרבנות הגט, נתקלים בשפע של פסיקות שלקחו בחשבון את צרכי הזמן והמקום והתחשבו במצבים חברתיים קונקרטיים. מקורות אלה ממחישים את העובדה שההלכה אינה מערכת סגורה של שיקולים מופשטים, אלא נוצרת ומתפתחת בהקשר חברתי תרבותי.

כאישה אורתודוקסית המחפשת את מקורות המותר והאסור בתוך ההלכה ונחשפת לעושר ולגמישות שבה, קשה לי שבעתיים לקבל את העדר החדשנות ו'הראש הגדול' בפסיקה העכשווית, את הבחירה ב"שב ואל תעשה" מתוך חומרה יתירה, ואת ההטיה לכיוון ההחמרה ב"עריות" וההקלה בדמעת העשוקות.

כל עוד במסגרת האורתודוקסיה אנו הנשים מודרות ונעדרות ממערך פסיקת ההלכה ומלשבת כדייניות בבתי הדין, לא נותר לנו אלא לחשוף את מקורותיה של הפסיקה, להביא אותה לקדמת הדיון הציבורי, ולקוות כי כפי שאמרה הפמיניסטית האורתודוקסית בלו גרינברג: "אם יש רצון רבני, יש גם דרך הלכתית".

 

עו"ד בתיה כהנא דרור, ארגון "מבוי סתום" למען מסורבות גט.

 



עוד מכותב זה
עוד מאמרים מכותב זה
מדינה וחברה
שתי מגמות סותרות התקיימו בכפיפה זו לצד זו בתנועה הציונית למן המחצית השנייה של המאה התשע-עשרה ואילך. מגמת המיעוט חפצה בקשר פנימי למורשת...
מדינה וחברה
פורים, חג עתיר שמחה, ופסח, החג המשמעותי ביותר בתולדות עם ישראל;ובשמחות של שני חגים חשובים אלו, קיים פגם חמור.
אטרקציות
הטיול בשבילי הארץ טומן בחובו הרבה יותר מפוטנציאל לחוויה אישית ולחיזוק קשר בין חברים. הוא משריש את שורשי קיומנו כאן, בארץ הנפלאה הזו,...
מנהיגות
כשכל מדינות ערב יעברו לדמוקרטיה,‏ והערבים יהיו ערבים "טובים",‏ מה יאחד אז את החברה הישראלית? יונתן יבין עושה לייק למהפכות
אחר חברה ומדינה
כנסי חשיפה: זהות יהודית מגוונת במערכת חינוך משותפת. בתי ספר משותפים לתלמידים דתיים, מסורתיים וחילוניים: מחזון למציאות והמהמורות שבדרך....
עוד בנושא
מאמרים קשורים
כללי1
אחרי שהחלפתם מספר התכתבויות באפליקציות ההיכרויות, אולי אפילו כבר עשיתם איזה שיחת טלפון קטנה, אתם סוף סוף מוצאים את עצמכם מתכוננים לרגע...
צרכנות כללי
  שאלה: ההגבלותשביהדות מרחיקות אותי- אני מעוניין ללמוד יותר יהדות אבל אני מרגיש לאנוח כי אני יודע שביהדות יש הרבה הגבלות, אי אפשר לנסוע...
רוחניות + ומיסטיקה
  יש לנו אפליקציה להורוסקופ יומי שמתעדכנת מדי יום 1901-729-763 או שלחו וואצפ: 050-9163975 הורוסקופ יומי מאוזניים- זה הזמן לטפל בבריאות הורוסקופ...
כללי1
  דרור אטרי יושב ראש לשכת המסחר ירושלים, ביוזמה מרשימה ויצירתית מאוד לטובת חברי הלשכה בירושלים והסביבה. הלשכה כבר נמצאת בשלבי הפתיחה...
כללי1
מזג האוויר ההפכפך בישראל מצריך ניקוי מזגנים מדי פעם. אזורים בהם יש סופות חול ואבק המזגנים ובעיקר המדחסים שלהם מתמלאים ונסתמים. יש צורך...
מאמרים אחרונים
מאמרים אחרונים
ספרות ושירה
אמש, כאשר הרגשתי לחץ חזק בחזה, הגעתי  לבית החולים. ישר עשו לי צילום חזה ואמרו: "אל תנשום". "הלו, הלו", התרעמתי, "רק הגעתי, כבר אתם רוצים לגמור...
כללי1
צפת היא אחת מארבע ערי הקודש השייכות לעם ישראל. היא מונה למעלה מ35 אלף תושבים ומיקומה הגאוגרפי הוא בצפון הארץ, קרובה לכנרת ונחשבת לעיר דתית...
תחביבים כללי
צבע לסירה מדריך צביעה לכלי שיט דנבר צבעים מדריך צביעה לכלי שיט מדריך זה נועד לצביעת אוניות, ספינות, ספינות דיג, סירות, דוברות, יאכטות,...
עיצוב הבית
צבעים ברמה שהקיר לא הכיר צבעים ברמה שהקיר לא הכיר אם אתה צבעי קירות מקצועי, חשוב לך לתת עבודה איכותית במהירות וביעילות תוך כמה שפחות...
ריצוף
מפרט ביצוע ציפוי גמיש נגד החלקה לרצפת בטון מצופה PVC המפרט בן 3 עמודים. עודכן ביום 24 ליוני  2020...
 

risom

התחברות לאתר






התחבר באמצעות:

STU2

מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים