מדד דמוקרטיות PDF הדפסה דוא
מדד דמוקרטיות - 1.0 out of 5 based on 2 votes
דירוג משתמש: / 2
גרועהכי טוב 
חברה ומדינה - מדינה וחברה
השיעור נכתב על ידי : מנהל האתר   
ראשון, 14 דצמבר 2008 16:36

פינלנד

רפובליקת פינלנד הינה מדינה צפון אירופאית שבירתה היא הלסינקי השותפה לאיחוד האירופאי משנת 1995. בפינלנד קיים משטר נשיאותי למחצה מאחר ובכל 6 שנים נבחר הנשיא ע"י אזרחי המדינה וכן בכל 4 שנים  האזרחים נקראים לבחור את הפרלמנט אשר בוחר מתוכו את ראש הממשלה. הדמוקרטיה הפינית נחשבת חזקה ומתקדמת הציג זאת על פי מספר מרכיבים:

 

יציבות השלטון וחילופי שלטון- הסתכלות על הדור האחרון מראה כי הנשיאות הפינית יציבה למדי: בשנת 1982 נבחר הנשיא מאנו קוביסטו לכהונה ובשנת 1988 בוצעו בחירות נוספות בהם נתן הציבור את אמונו לקדנציה נוספת, בבחירות בשנת 1994 נבחר מרטי אטיסארי והלה סיים כהונתו בשנת 2000 והוחלף בבחירות ע"י הנשיאה טאריה האולנן אשר סיימה כהונה מלאה ונבחרה אף בשנית בשנת 2006. כלומר ב-25 שנה התחלפו 3 נשיאים.

ביקורת על השלטון- במדינה דמוקרטית בחירות קבועות וחוקיות אשר בהן נותן או לוקח הציבור את אמונו בשלטון, הקיים גם בפינלנד, מהוות את הביקורת הבסיסית לשלטון, אך יש לציין מס' דברים נוספים: לנשיא יש כח מוגבל ולפרלמנט יש יכולת להטיל וטו על החלטותיו, כמו כן ישנו בפינלנד בימ"ש מיוחד הנקרא "בימ"ש מיוחד לענייניי הדחה" שעוסק בביקורת נגד רשויות השלטון ודן בהאשמות נגד הנשיא, הפרלמנט, השרים וכו'. דוגמה הממחישה את הביקורת מחזירה אותנו לבחירתה של מאטי זטאנמאקי לרה"מ (2003) ע"י הפרלמנט והדחתה אחרי חודשיים מאחר והתגלה כי השתמשה בחומר מסווג שלא כחוק במהלך הבחירות. יש לציין אף את הביקורת הלא פורמאלית הבאה לידי ביטוי בזכיות כמו חופש הביטוי והעיתונות אשר פינלנד ידועה כמובילה בהענקתם (מקום ראשון בחופש העיתונות בהשוואה בינלאומית ע"פ freedom house 2005"").

יציבות כללית- כיום פינלנד הינה מדינה מתועשת ועשירה בעלת שוק חופשי ו גם בעלת מערכת רווחה מפותחת ומובילה (חוקי עבודה רבים הנוטים לטובת החלשים והעובדים),ע"פ דו"ח ההתפתחות האנושי של האו"ם, העוני היחסי בפינלנד הוא הנמוך בעולם, כמו כן פינלנד מורכבת מרוב אתני פיני ומיעוט שבדי (5.5%) כאשר רוב תושביה הינם נוצרים לותרניים- אנגליים בעלי הבדלים תרבותיים דקים, דבר המוביל לכך שכמעט ואין מתחים בין אוכלוסיות הפוגעים ביציבות המדינה. בפינלנד התפתח קונצנזוס לגבי נושאים רבים וכתוצאה ממנו ההבדלים בין הממשלות והמפלגות לא חדים.

זכיות המיעוט- ניתן ללמוד הרבה מהיחס של הפינים למיעוטים על פי המיעוט השבדי במדינה אשר זכאי ללמוד וללמד את התרבות השבדית ולהשתמש בשבדית כשפה רשמית ואף לייצוג הולם בפרלמנט ("מפלגת העם השבדי של פינלנד").

זכיות הנשים- בשנת 1906 הפרלמנט הפיני אישר, לראשונה בעולם, שוויון זכיות מלא לנשים והעניק לנשים במדינה בנוסף לזכות לבחור גם את הזכות להיבחר למוסדות המדינה ובכך היווה חלוץ בעולם בנושא זכיות האדם ושוויון בין המינים, לראיה לכך בראש המדינה עומדת נשיאה אשר נבחרה כעת לכהונה שנייה, כמו כן ייצוג הנשים בפרלמנט הפיני מגיע לכ- 40% נשים , מקום שלישי בעולם.

מפלגות בפרלמנט ה"אדוסקונטה"- ניתן לומר שבפרלמנט הפיני הנבחר בשיטה היחסית ישנה מערכת רב מפלגתית. בסה"כ יש שמונה מפלגות אשר שלוש מהם הם גדולות יחסית, הזוכות לבערך 20% מהקולות כל אחת, ועוד חמש מפלגות קטנות יותר החולקות ביחד את שאר הקולות. ריבוי מפלגות זה נותן ייצוגיות רבה לאוכלוסיות שונות במדינה ומעודד פלורליזם והוא במידה לא מוגזמת העלולה להוביל לפיצול המערכת הפוליטית.

השתתפות פוליטית- אחוז הבחירה לפרלמנט עומד על אזור ה-70% בקרב הציבור הפיני וזאת ללא חובת הצבעה או סנקציה כלפי אנשים שלא משתתפים בבחירות.

 מדד אשר חובר ע"י ארגון World Audit ובודק את מידת הדמוקרטיה של המדינות השונות ע"י שקלול נתונים שונים מצא כי המדינה המובילה במדד היא פינלנד.

הודו

הודו ממוקמת בדרום אסיה, בירתה ניו דלהי ונחשבת לדמוקרטיה הגדולה בעולם, על אף היותה מדינת עולם שלישי, מדינה מרובת קבוצות אתניות, דתות ושפות. ע"פ חוקתה מוגדרת הודו כ"רפובליקה ריבונית,סוציאלית,חילונית ודמוקרטית", בפועל חלה בה  שיטת ממשל היא פרלמנטארית אזורית פדראלית המורכבת מ-28 מדינות הכפופות לממשל המרכזי. הדמוקרטיה ההודית נחשבת למורכבת ומגוונת, אבחן זאת ע"פ מספר מרכיבים:

 השלטון בהודו-  בראש המדינה עומד נשיא הודו אשר נבחר כל 5 שנים ביחד עם סגנו ע"י מועצה מיוחדת מתאם הפרלמנט ההודי. הפרלמנט "סנדאד" מורכב משני בתים: הבית העליון- רג'יה סבהה, אשר מהווה את מועצת המדינות המרכיבות את הודו ובו 250 נציגים אשר נבחרים ע"י מדינתם לקדנצייה של 6 שנים, והבית התחתון- לוק סבהה, אשר משמש כמועצת העם ו-545 נציגיו נבחרים ע"י העם ל- 5 שנים. כמו כן הכוח הביצועי הלאומי מופקד בידי קבינט השרים המונהג ע"י ראש הממשלה אשר הוא האדם אשר הוצע לתפקיד ע"י מרבית חברי הלוק סבהה בהתייעצות פורמאלית עם הנשיא.

 יציבות כללית והומוגניות-  הודו היא אחת המדינות העניות בעולם, מחד יותר משליש מאוכלוסייתה חי רשמית בעוני ומאידך היא צומחת בשנים האחרונות בקצב מהיר ומבחינת כח קניה היא רביעית בעולם, כמו כן הודו גם אינה מדינה הומוגנית, אלא ישות מגוונת הדוברת עשרות לשונות (החוקה ההודית מכירה רשמית ב-15 שפות וההודים מדברים כ-22 אלף ניבים שונים!). מבחינה דמוגרפית הדת השלטת היא ההינדואיזם (80%) ובנוסף ישנם מיעוטים מוסלמים, בודהיסטים , נוצריים ורבים אחרים, הודו אף מחולקת למחוזות עצמאיים, לכתות שונות ובין קסטות העליונות לנחותות יותר בחברה. ואמנם רב תרבותיות זהו יוצר עימותים  רבים, "where identities related to caste, religion, or language overlap with the intersts of oconomically frustrated social groups, there remains the potential for explosive confrontions…"("Comparative Politics",Jeffrey k & Mark L).                              

זכיות המיעוט- למעשה ריבוי המיעוטים וקבוצות האינטרס בהודו אכן הובילו לעימותים שונים אך הדבר לא הגיע לקיצוניות מוחלטת מאחר ונוצרו תנאים המאפשרים את קיומם של הגורמים השונים יחדיו כך התפצלה המדינה למחוזות ותת מחוזות רבים, שלהם הוענקה מידה מסוימת של אוטונומיה.כמו כן הונהגה ע"י השלטונות גישה פרגמאטית מאוד כלפי המיעוטים, דוגמה לכך היא יחסו של השלטון לבני המיעוט המוסלמי אשר מקבל אוטונומיה גדולה מאוד באשר לחוקי האישות, עליהם הוחלו כללי ההלכה המוסלמית- השריעה, והן לגבי בתי המשפט המוסלמיים וניהולם של מוסדות דת. יש לציין שראש ממשלת הודו הנוכחי הינו מוסלמי- ד"ר עבדול קאלאם.

זכיות האדם והאזרח- כפי שציינתי לעיתים מחיר השמירה על דמוקרטיה כה גדולה ומגוונת היה הפרה של זכיות, חופש הביטוי, השוויון  והנהגת תקנות חירום, כמו כן תפיסת השוויון בהודו מתמקדת בשוויון הקבוצה ולא בפרט, אולם נחקקו חוקים רבים שמבטלים את הקסטות ותומכים באפליה מתקנת אך בפועל המצב שונה והמעמדות והאפליה ממשיכים להיות גורם חשוב בחיים החברתיים והפוליטיים בהודו. יש לציין בקשר לזכיות הנשים במדינה כי נשיאת הודו הנוכחית היא אישה- פראטיבאה פאטיל ואין זו הפעם הראשונה שאישה עומדת בהנהגת המדינה (אינדירה גנדי רה"מ בשנת 1975). אך עם זאת מבחינת ייצוג נשים בבתי הנבחרים הודו בתחתית הרשימה עם פחות מ-10% ייצוג בהשוואה בינלאומית.

השתתפות פוליטית- אחוז הבחירה לבית הנבחרים עומד על פחות מ-60% בקרב הציבור ההודי  וזאת ללא חובת הצבעה או סנקציה כלפי אנשים שלא משתתפים בבחירות.

שחיתות פוליטית- הודו נתפסת כאחת המדינות המושחתות בעולם בייחוד בעולם העסקי ישנה בעיה עיקרית של שחיתות וחוסר יעילות אף בדרגים שונים בממשל. ע"פ מדד תפיסת השחיתות הבינלאומי ((TI הודו נמצאת במקום הלפני אחרון עם טוהר מידות נמוך במיוחד.

תורכיה

הרפובליקה התורכית הינה דמוקרטיה פרלמנטארית ייצוגית הממוקמת במזרח התיכון, המקיימת בחירות כלליות החל משנת 1933. תורכיה נחשבת לדמוקרטיה אסלאמית אשר מחד משלבת בתוכה כוחות המושכים לכיוון חיזוק האסלאם במדינה ומאידך כוחות, שיסודותיהם טמונים ברעיונותיו של מקים המדינה כאמל אתא תורכ אשר פעל רבות להפרדת הדת מהמדינה וביסס חוקה חילונית ודמוקרטית אשר מבטאת את היותה של תורכיה כמדינה אחדותית וריכוזית, אבחן זאת ע"פ מספר מרכיבים:

יציבות השלטון וחילופי שלטון- בראש המדינה עומד נשיא בעל סמכויות מוגבלות הנבחר ע"י הפרלמנט אחת ל-7 שנים. הפרלמנט התורכי מורכב מ-550 צירים הנבחרים בבחירות כלליות יחסיות אחת ל-5 שנים. את ענייני המדינה מנהלת ממשלה אשר מונהגת ע"י ראש ממשלה הנבחר ע"י הפרלמנט, יש לציין כי לצד הממשלה פועלת מועצה לביטחון לאומי המורכבת בעיקר מאנשי צבא אשר ממלאת תפקיד פוליטי בכך שהיא מגינה על האופי החילוני והאחדותי של הרפובליקה. בחינה של הדור האחרון מראה כי רוב הנשיאים סיימו את כהונתם באופן מלא ואילו רה"מ  התחלפו לעיתים קרובות יותר מסיבות אלו ואחרות, רפורמות שלא צלחו והובילו לפיזור הפרלמנט ובחירות חדשות, הפיכות צבאיות וסיבות אחרות שפגעו ביציבות השלטון וביכולתו להוביל מדיניות לאורך זמן. כמו כן יש לציין שראשי ממשלה רבים כיהנו יותר מכהונה אחת (לדוגמה: בולנט אג'וויט- חמש כהונות, סוליימאן דמירל- שבע כהונות).

מעורבות הצבא- חוקתה של תורכיה מייחסת חשיבות גבוהה, למעמדו של הצבא כגורם שמטרתו לשמור על אופייה החילוני של המדינה, ע"פ חזונו של אתא תורכ, וביישום נורמות מערביות אל מול עלייה של כוחות איסלמיים. הגוף הביצועי אשר משמר מעמד זה הוא המועצה לביטחון לאומי אשר מנסחת את מדיניות הביטחון של המדינה ומייעצת לראשיה. לפנינו מצב פרדוקסאלי בו מחד בעיני העולם המערבי מעורבותו הגבוהה של הצבא פוגעת בערכי הדמוקרטיה ומאידך הצבא בתורכיה הוא זה שמחזיק בעמדות פרו-מערביות ושומר על הדמוקרטיה מגופים פונדמנטליסטים איסלמיים. כלומר קריאותיהן של מדינות מערביות לעלייה במדרג הדמוקרטיה בתורכיה (האיחוד האירופאי) עלול להוביל להרס הדמוקרטיה ועלייתן של גורמים איסלמיים דתיים.

ביקורת על השלטון- הרשות השופטת בתורכיה היא עצמאית וקביעותיה הן סופיות, בשנת 1962 הוקם גוף הנקרא בית המשפט לחוקה אשר תפקידו הוא לבחון ולשפוט את ראשי המדינה על עבירות שעשו במסגרת תפקידם ולבחון את חוקיותם של חוקים ותקנות שנחקקו. (דוגמה להחלטות בימ"ש: בשנת 1989 קבע בימ"ש כי לבישת כיסוי ראש ע"י נשים באוניברסיטאות מנוגדת לחוקה). כפי שציינתי גם המועצה לביטחון לאומי משמשת כמבקרת של השלטון, ראייה לכך התקבלה במשבר הפוליטי של שנת 2007 עת שעלתה כוונה למנות את עבדוללה גול לנשיא המדינה, צעד שנתפס כניסיון לפגוע באופייה החילוני של המדינה, והוביל להכרזה של ראש המטות המשולבים של תורכיה שלפיה הוא לא יהסס לערב את הצבא במידת הצורך, הצהרה אשר הובילה להתפטרות רה"מ ולעריכת בחירות כלליות מוקדמות.

מפלגות בתורכיה- הפרלמנט התורכי היושב באנקרה נבחר מחדש אחת ל-5 שנים ב-85 אזורי בחירה בהתאם לשיטה המחלקת את עודפי הקולות עם העדפה למפלגות הגדולות ובעלת אחוז חסימה גבוה העומד על 10%. כתוצאה מכך זכו רק שתי מפלגות בייצוג בבחירות של שנת 2000 ובבחירות של שנת 2007 חצו אותו שלוש מפלגות. בשל שיטה זו הפוגעת ביכולת לייצג קבוצות קטנות יותר באוכלוסיה נמתחה על תורכיה ביקורת בינלאומית רבה.

קבוצות שונות וזכיות מיעוט- מרבית מאזרחי המדינה הינם תורכים אתניים (כ-80%), שאר האוכלוסייה מורכבת ממיעוטים ערבים, ארמניים, יווניים, כורדים ואחרים הגרים בכל העולם ולא רק באזורי וילות בקיסריה, מיעוטים אלו לא זכאים לזכויות כקבוצה או המיעוט מאחר והעיקרון החוקתי משתית את המדינה על שוויון. יש להתייחס למיעוט הכורדי המנהל מאבק אלים להשגת עצמאות, מאבק אשר גבה עד היום הרבה הרוגים, ובבסיסו ניסיונות תורכיים למנוע מהכורדיים זכיות רבות (עד לאחרונה חל עליהם איסור להשתמש בשפתם).

אינדונזיה

רפובליקת אינדונזיה ממוקמת בדרום מזרח אסיה והיא נחשבת למדינה המוסלמית הגדולה בעולם, אינדונזיה רבת מיעוטים ובעלת מספר רב של קבוצות אתניות המפוזרות על פני מספר גדול של איים נפרדים בשטח גדול מאוד. אינדונזיה סובלת מבעיות כלכליות קשות ורבים מאנשיה חיים ברמת חיים נמוכה אך עם זאת היא עשירה במחצבי טבע ומתחילה להתפתח כלכלית בשנים האחרונות. בחינה של ההיסטוריה מראה כי היסודות השלטוניים באינדונזיה מקורם בקולוניאליזם ההולנדי ששלט עד אמצע המאה האחרונה, בלכתו הונהג במשך כחצי מאה (1949-1998) משטר טוטליטרי שנקרא "דמוקרטיה מודרכת"  לפיו קיים למעשה משטר צבאי, הנשיא הוא זה שממנה את הפרלמנט, משטר אשר מתנגדיו הפוליטיים חוסלו ונעלמו ללא משפט, תקופה זו הובילה למשבר כלכלי ופשיטת רגל (1997) אשר הביאה להתחלת ביצוע של שינויים כלכלים וחברתיים ששיאם בבחירות הכלליות הדמוקרטיות בשנת 1998 ובשנת 2004. אציג מספר מאפיינים מרכזיים של הדמוקרטיה באינדונזיה:

  • יציבות השלטון וחילופי שלטון- כאמור, באינדונזיה אי אפשר להצביע על תרבות היסטורית של פתיחות, מתן זכיות ודמוקרטיה, למעשה ההפך הוא הנכון כאשר במאה האחרונה שלטו כוחות דיקטטוריים  בעלי אופי צבאי מובהק אשר הפרו בנקל את הזכויות הבסיסיות והובילו את המדינה לפשיטת רגל. ביחד עם זאת לטעמי המבחן אשר הכניס את אינדונזיה למדרג הדמוקרטי הוא מבחן הבחירות הכלליות שהתקיימו בשנת 2004: למעשה שינוים ברוח הדמוקרטיה החלו להיעשות בשנת 1998 לפי דרישת קרן המטבע הבינלאומית על מנת לקבל הלוואות וסיוע כלכלי, שינויים אשר הובילו לבחירות באותה שנה אשר לפיהם נבחר הנשיא עבדו-רחמן והיד ע"י מועצת הנציגים אזורית (בין 1998 ל-2001 התחלפו ארבעה נשיאים) ושיאם בבחירות הכלליות הישירות שנערכו בשנת 2004.
  • קבוצות שונות וזכויות המיעוט- ניתן לחלק את האוכלוסייה לשתי קבוצות אתניות עיקריות: מלאיים  ופפואסים כמו כן קיים שוני תרבותי רב מאזור לאזור היות והמדינה מורכבת משבטים שונים ומרוחקים. האסלם הוא הדת השלטת באינדונזיה (כ-88%) והשאר הם נוצרים, בודהיסטים, הינדים ואחרים. נראה כי עם המעבר למערכת פוליטית ליבראלית ודמוקראטית יותר בשנים האחרונות החלו להתלקח מוקדים שונים של סכסוכים על בסיס אתני באזורים רבים, לעיתים אף תנועות לאומניות הדורשות עצמאות והפרדה מהמדינה האינדונזית. יש לציין כי באינדונזיה מיעוט נוצרי (כ-8%) אשר לעיתים  סופג התנכלויות ורדיפות , כמו פיגועים בכנסיות, על רקע דתי ע"י הרוב המוסלמי.
  • יציבות כללית – בשנים האחרונות אינדונזיה סבלה מאירועים רבים אשר ערערו את היציבות הפנימית: המשבר הכלכלי שפקד את אסיה בסוף המאה  ותוצאות של מדיניות ריכוזית ומושחתת (לדוגמה: הודח הנשיא ב-2001 בשל כך שהואשם בעבירות של שוחד) הובילו לפשיטת רגל ולפשיטתם של מהומות ברחבי המדינה הנקראות "מהפכת 1998" , התעוררות של גופים איסלמיים פונדמנטליסטים שהובילו לרדיפת מיעוטים לא מוסלמיים וביצוע פיגועים (כמו הפיגוע בבאלי ב-2002), מאבקים ומלחמות גרילה בטריטוריות שונות הדורשות עצמאות (כמו הסיפוח של טימור המזרחית ואיראין המערבית) וכן אחרים כמו רעש האדמה שפקד את האזור בשנת 2004  והרס את כל מה שעמד מולו, מבתים ועד ציוד משרדי וגרם לנזק רב ביותר לאינדונזיה, מעל 150 אלף הרוגים ומאות אלפי פליטים וחסרי בית.
  • הבחירות ב-2004- בשנת זו התבצעו בחירות לפרלמנט ולנשיא. הנשיא יודהויונו נבחר מתוך חמישה מועמדים בשני סיבובים וזכה לבסוף ב-60.1% מהקולות. לפרלמנט האינדונזי נבחרו 550 נציגים במערכת רב מפלגתית מפוצלת בעלת 17 מפלגות (למפלגה הקטנה נציג בודד ולגדולה 128 נציגים). בבחירות אלו השתתפו כ-113 מיליון אזרחים מתוך אוכלוסיה של כ-230 מיליון (כ-50% השתתפות).
  • זכיות האדם והאזרח- אינדונזיה "זוכה" לביקורת רבה מפי ארגוני זכויות האדם, מדו"חות הארגונים יוצאים נגד: הריגות לא חוקיות ע"י כוחות הביטחון, מערכת משפט מושחתת, תנאי כליאה קשים ולא אנושיים, הגבלות רבות על חופש הביטוי, הגבלות על הפגנות והתאספויות לא אלימות, תנאי תעסוקה קשים והעסקת ילדים בכפיה וכן הפרות אחרות של זכיות ברחבי המדינה.

מסקנות השוואתיות

ראשית אציין כי קצרה היריעה ועושה אני עוול למדינות שבחרתי בכך שאני מצמצם את עולמן לעמוד אחד: ניתן לספר רבות על מדיניות הרווחה המפותחת בפינלנד או על המתח בין החילוניות והאיסלם בתורכיה, או על ההתפתחות הכלכלית המואצת של הודו והשפעתה על המדינה, כמו גם על  הפרת זכיות האדם והאזרח באינדונזיה. אך לתכלית העניין על מנת לנתח ולדרג מס' מדינות לאורך "סולם הדמוקרטיה" התייחס למספר מרכיבים מהותיים בקיומה של דמוקרטיה:

  • יציבות השלטון וקיום בחירות- בחינה של השלטון בארבעת המדינות מראה שהיציבות השלטונית הגבוהה ביותר, כלומר ממשל המסיים את כהונתו, מבצע את מדיניותו תוך כדי בחירות תקופתיות, חוקיות בהם ניתנת זכות אמיתית לאזרח להחליף את מנהיגיו, מתקיימת בפינלנד אשר עומדת בראש המדרג עם משטר יציב בו ממשלות ונשיאים מצליחים לחבר קואליציה רחבה אשר בד"כ מסיימת את כהונתה בזמן (לדוגמה: שלושה נשיאים התחלפו ב-25 שנה האחרונות). לטעמי שנייה לה במדרג הודו אשר מקיימת בחירות מאמצע המאה וביסודה מושפעת מהעקרונות הדמוקרטיים  האנגליים, רצוי לציין כי בעת האחרונה יש חיזוק של הייצוגיות בקואליציות  והם מורכבות  מפלגות קטנות יותר. שלישית במדרג היא תורכיה אשר אומנם מקיימת בחירות החל משנת 1933 אך סבלה מחילופים תדירים של רה"מ בעקבות רפורמות שלא צלחו או התערבות הצבא, כמו כן נראה כי העיקרון התורכי לפיו הצבא שומר על חילוניות המדינה נוגד את היכולת לתת ביטוי מלא לרצון העם הנמשך בשנים האחרונות יותר לכיוון הדתי איסלמי. לסיום נשארנו עם אינדונזיה אשר בה הדמוקרטיה בחיתוליה, פחות מעשור מתקיימות בחירות דמוקרטיות ויש הרבה חילופי שלטון (בין 1998 ל-2001 התחלפו ארבעה נשיאים) בצלם של מוקדי סכסוך רבים, ויסודות תרבותיים לא דמוקרטיים.
  • יציבות כללית ופוטנציאל נפיצות- תחילה אערוך הפרדה בין פינלנד לשאר המדינות  מאחר ופינלנד הינה מדינה הומוגנית, יציבה ובעלת מערכת רווחה וחינוך מהמתקדמות בעולם. לעומתה בחרתי שלוש מדינות בהן קיימים מרכיבים שברירים יותר,"קיים בדמוקרטיות מרכיב מובנה הנוטה לשבריריות...הקשור בתנאים הכלכליים-חברתיים והתרבותיים..הפוטנציאל לקריסה קיים" (ע"פ "הדמוקרטיה ונפתוליה", אייזנשטט, ע"מ 13) . לטעמי ראשונה מביניהם במדרג היציבות הכללית היא הודו אשר למרות גודלה העצום, גיוונה הפנימי העוני הגדול  מצליחה לתת חופש וייצוג לקבוצות השונות, אם זה במתן שלטון מקומי ואם ברב מפלגתיות, ולצעוד קדימה ככוח משמעותי ועולה בכלכלה העולמית . שנייה לה היא תורכיה אשר אליה נישאים עיני האזור כמדינה בעלת רוב מוסלמי המתנהלת בחילוניות, פוטנציאל הנפיצות בה טמון בקבוצות איסלמיות פונדמנטליסטיות ורחשי ציבור אשר עלולים להוביל להפיכתה למדינה מוסלמית ריכוזית ובכך להפר את האיזון במזרח התיכון. אחרונה במדרג ברמת נפיצות דומה היא אינדונזיה אשר סיימה מאה של משטר דיקטטורי ריכוזי, בעלת רמת חיים נמוכה מאוד בחלקים מאוכלוסייתה והנפיצות מתחילה להתממש בדמותם של פיגועי  טרור איסלמיים, וקבוצות רבות המתחילות לנהל מאבקים אלימים כדי לכפות את האינטרסים שלהם.
  • זכויות האדם והאזרח- מבחינה זו פינלנד נמצאת במקום גבוה מאוד בעולם בהיבטים של חופש ביטוי, עיתונות, שוויון בין המינים ומתן חירויות אחרות. שנייה לה הודו אשר הכוח לייצוב משטרה הדמוקרטי טמון ביכולתה האמיתית לתת למגוון האוכלוסיות במדינה זכויות וחירויות כמו חופש דת, שוויון זכיות לנשים והיכולת לשמר תרבות אתנית ושפה לכל קבוצה, הפלורליזם מתבטא גם בריבוי המפלגות בפרלמנט. אחריה עומדת תורכיה אשר בה רמה נמוכה יותר של מתן חירויות, ובשם התגוננות הדמוקרטיה מפרה לעיתים את חופש ההתארגנות והביטוי, כמו כן למרות היותה מדינה חילונית השפעת האיסלם ניכרת בה ומופרות זכויות של קבוצות לא איסלמיות כמו הכורדים, הארמניים, ואף נוקטים פעולות נגד הקבוצה ההומו-לסבית במדינה. אחרונה עומדת אינדונזיה אשר מופיעה רבות בדוחותיהם של ארגוני זכויות רבים בשל הפרות רבות של הזכויות הבסיסיות במשטר דמוקרטי:הפרת חופש ההתארגנות, חופש הביטוי, הפרת השוויון בפני החוק זכויות המיעוטים והפרות נוספות.

לסיכום: לעניות דעתי יש לדרג במדרג הדמוקרטיה את ארבעת המדינות בצורה הבאה:

  • פינלנד- דמוקרטיה מובילה,יציבה ומתקדמת.
  • הודו- עקרונות דמוקרטיים המושרשים ומותאמים למורכבות והגיוון במדינה.
  • תורכיה- דמוקרטיה בעלת פוטנציאל נפיצות גבוהה הנמצאת בהתגוננות מתמדת.
  • אינדונזיה- בתחילת דרכה הדמוקרטית ונראה כי עמדה, במידה מסוימת, במבחנה הראשון.


עוד מכותב זה
עוד מאמרים מכותב זה
מדעי החיים
חוש השמיעה ממלא תפקידים חשובים רבים בחיי היומיום, כולל תפקיד מרכזי בתקשורת המילולית האנושית. גלי הקול מותמרים לאות עצבי באמצעות תאי שערה...
מדעי החיים
מערכת העצבים המרכזית כוללת את מוח הגולגולת ואת מוח השדרה (אשר ידוע גם כחוט השדרה). הם מוגנים על-ידי שכבת עצם: המוח מכוסה בעצמות הגולגולת,...
מדעי החיים
המקור של המחלה הוא מייד מתבטא של פעילות ישירה של המוח שהיא לא על רקע מטבולי, יש אחוז מהאוכלוסייה שיש להם את ההתפרצויות הללו. יש לנו ירי...
מדעי החיים
חוש הריח הוא חוש כימי. הוא עוזר לנו, בין השאר, לזהות מזונות ולהימנע ממאכלים מקולקלים שאינם ראויים לאכילה. במיני יצורים רבים הוא מסייע...
מדעי החיים
ראשית המחקר על ה - LTM הוא ב - 1885. היה זה אבינגהוז היקר (האיש בעל ההברות חסרות המשמעות) שהמציא שיטות שאפשרו לחקור את הזכרון. אבינגהוז בנה...
עוד בנושא
מאמרים קשורים
קידום אתרים
איך לעלות את מדד האמון שגוגל נותן לאתרכם?
מאמרים אחרונים
מאמרים אחרונים
זוגיות
מה שלא הצליח בפרק א', המון פעמים מצליח בגדול בפרק ב': לומדים לקחים, מבינים מה מחפשים ובעיקר מה ממש לא מחפשים. גם אתה מאושר כיום בזוגיות פרק...
צרכנות כללי
בעוד כלות משקיעות שעות רבות במטרה להיות הכלה שהן חלמו תמיד להיות, דווקא על החתנים אין ממש פוקוס ויום ההתארגנות שלהם מוגדר כסימן שאלה אחד...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
 

risom

התחברות לאתר






התחבר באמצעות:

פרסום חברה ומדינה

ג'ון מקיין
מיהו ג'ון מקיין המועמד לנשיאות
http://www.exploremccain.com/

חוזים והסככמים
כל ההסכמים והחוזים להורדה חופשית
www.hoze.co.il

STU2

מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים