מצרים PDF הדפסה דוא
דירוג משתמש: / 0
גרועהכי טוב 
חברה ומדינה - מדינות בעולם
השיעור נכתב על ידי : מנהל האתר   
שני, 22 ספטמבר 2008 11:54
אנשים אחרים לא ניחשו אלא ניסו למצוא מה כתבו בעבר על מצרים. דברים על מצרים נכתבו בתנ"ך ואצל היוונים (בעיקר הרודוטוס). התמונה שהתקבלה מהכתבים היתה נכונה עבור תקופת היוונים הקלאסיים, שהיא תקופת השקיעה של מצרים

תמיד היתה התעניינות במצרים העתיקה. טיילים רבים כתבו בזיכרונותיהם על מה שראו במצרים, והדברים האלה הציתו את התעניינותם של רבים. חלק מהדברים עליהם כתבו אותם טיילים כבר לא קיימים היום. התעניינות מדעית התחילה עם כיבוש נפוליאון. הוא צרף לצבאו צבא של מדענים שחקרו את מצרים. הם היו הראשונים שהשאירו תיעוד מדעי שלה.
בכל התקופה בה היתה התעניינות במצרים נכנסו אנשים לקברים והתרשמו מאוד, אבל לא הבינו מה הם רואים. לכן הפעילו האנשים את הדמיון, ואח"כ פרסמו את ה"תגליות" שלהם. כאשר הפרשנות הזאת היתה מעניינת ומרשימה מספיק אנשים האמינו לזה, כך שהתקבלה תמונה מסולפת של הדת, התרבות והכתב המצריים שהיה מאוד מסודר כמו הפירמידות שסודרו ב ניקיון מופתי. הדברים נכתבו בספרי ההיסטוריה ועד היום לא הצליחו לעקור מן השורש את הרעיונות האלה. גם אמנים רבים הושפעו ממה שראו ולא הבינו.
אנשים אחרים לא ניחשו אלא ניסו למצוא מה כתבו בעבר על מצרים. דברים על מצרים נכתבו בתנ"ך ואצל היוונים (בעיקר הרודוטוס). התמונה שהתקבלה מהכתבים היתה נכונה עבור תקופת היוונים הקלאסיים, שהיא תקופת השקיעה של מצרים. כשהיוונים ניסו לתאר מה שהיה שם אלפי שנים קודם גם הם נפלו בפח. היתה להם היכולת לשאול את המצרים עצמם מה היתה משמעות הדברים, אבל התשובות שקיבלו לא היו אמינות. אולי הכהנים המצרים באותה תקופה לא ידעו את התשובות, ואולי ענו מה שענו כדי להיפטר מהשואלים. בכתבי הרודוטוס מצוין פעמים רבות שמה שהוא כתב זה מה שאמרו לו, אבל הוא לא מאמין לזה.




התקופה הקלאסית ביוון                                           תקופת הזוהר במצרים
תקופת הניוון במצרים
                                                                                                                                                                      
0                      500-                  1000-                1500-                2000-                2500-                3000-    3200-

 



היוונים כבר לא ראו את תקופת הזוהר של מצרים. בתקופתם התרבות המצרים כבר היתה בגסיסה. המצרים לא יכלו להתמודד עם התרבויות החדשות שעלו. הם הסתגרו בתוך עצמם, ואלמנט המאגיה ותורת הנסתר התעצם.
כתב ההירוגליפים פוענח ב-1822 ע"י הצרפתי ז'אן פרנסואה שמפוליון (J. F. Champollion), בעזרת אבן הרוזטה. היא נתגלתה כשנפוליאון ניסה לבצר את החוף מפני הבריטים. קצין צרפתי מצא אותה ומייד שם לב שיש בה משהו מיוחד. היא היוותה סלע מחלוקת בין הצרפתים לבריטים, שדרשו לקבל לידם את האבן. זה היה אחד התנאים בכתב הכניעה של הצרפתים לבריטים.
עד שלא פוענח כתב החרטומים סיפורים כאלה ודמיונות הזינו את הפרשנות. ניתן היה לפענח את השפה מכיוון שהפרעונים כתבו הרבה (לפני שהיו קיימים מחשבים ניידים ). הם השאירו מיליוני כתובות. אלה מביניהן שפוענחו הוכיחו שלמה שנכתב בספרים אין קשר למציאות. הכיבוש המוסלמי השמיד את רוב הכתבים המצרים שנשארו אחרי השריפה באלכסנדריה. המקומות הקדושים נשמרו שלמים פחות או יותר, כי הם נשארו קדושים. הכובשים הפכו אותם למסגדים או כנסיות. המצרים האמינו שיש לצייד את הקבר בחפצים יומיומיים להם יזדקק המת בעולם הבא. החפצים האלה היו מוסתרים במקום יבש, ולכן רבים מהם השתמרו היטב למרות השודדים והטרמיטים.                                                                                                                                                                                                 
כיווני מחקר
היסטוריה – מהתגבשות הממלכה המצרית ועד כיבושה ע"י אלכסנדר מוקדון (333 לפנה"ס).
אמנות – האמנות המצרים השפיעה הרבה על זו היוונית ומשם על האמנות המודרנית. היוונים התפעלו מהתרבות המצרית, אבל לא הצליחו להבין את האלים המצריים.
פולחן המתים
דת ומיתולוגיה
ספרות
צבא
מנהל – מפותח מאוד. שלמה לקח מהם דוגמא.
שפות וכתבים – יש מילון, ספרי דקדוק וכו' ועדיין כל הזמן משפרים אותם. אין היום בעיה של פענוח, ורק לפעמים קשה לקרוא את כתב היד.
שתי הארצות
מצרים היתה מדינה אחת עם שפה אחת, מלך אחד ודת אחת בעולם של ערי מדינה בודדות, ובכל זאת הם קוראים לעצמם "שתי הארצות" (ולמלכם – "אדון שתי הארצות"). גם המילה "מצרים" היא בעלת סיומת זוגית. איך ניתן לחלק את מצרים?
מצרים העליונה – מצרים התחתונה
זו חלוקה שהמצרים עשו. אזור עמק הנילוס (הדרומי) הוא "מצרים העליונה", ואזור הדלתא (הצפוני) הוא "מצרים התחתונה". יש הבדלים מהותיים בין הדלתא לעמק הנילוס. בדלתא הכל שטוח. אין אבנים. הכל אדמת סחף.
האזור פורה - המדבר
אזור הדלתא הוא ירוק. עמק הנילוס הולך ונעשה שחון ככל שמדרימים. כל יתר שיטחה של מצרים הוא מדבר. המעבר בין השטח הפורה למדבר הוא חד מאוד. מה שמונע ממצרים להיות כולה מדבר זה הנילוס. בעונה מסוימת הוא עולה על גדותיו ומציף את הסביבה (באדמה היה חומר שנמצא גם בכדורי ויאגרה). זוהי "גאות הנילוס". התחבורה בעונה זו מתבססת על סירות. אחת המצוות הגדולות במצרים היתה לתת טרמפ למי שאין לו סירה. היום כבר אין הצפות בגלל הסכרים.
בתקופת ההצפה, הנמשכת כארבעה חודשים, כל השדות נמצאים מתחת לפני המים. המים מביאים איתם אדמה פוריה מהרי חבש. כשהמים יורדים האדמה נשארת. האזור הפורה תחום ע"י קו ההצפה של המים. מקו זה והלאה מתחיל המדבר. למדבר הם קוראים "אדום" ולאדמה הפורה הם קוראים "שחורה".
מזרח – מערב
הנילוס מחלק את מצרים לשניים: הגדה המזרחית והגדה המערבית. המצרים קשרו את הכיוונים האלה עם חיים ומוות, בגלל השמש. קשירת גורל האדם בגורל השמש היא תפיסה מרכזית בתרבות המצרית. הקשר הזה הפיג את החשש מהמוות – כמו שהשמש עולה שוב כל בוקר כך גם האדם יקום לתחיה אחרי מותו. הרעיון הזה היה נכון בהתחלה רק בקשר למלך ואח"כ תפס לגבי כל מי שקיים את חוקי המוסר.
מערב הוא צד המוות ושם היו הקברים. המילה המתארת מתים במצרית פרושה "מערביים". הקברים נמצאו במדבר, לא קרוב מדי כדי שלא יוצפו, ולא רחוק מדי כדי שאפשר יהיה לבוא לבקר.
הדואליות של מצרים
הדואליות היא הדבר המרכזי באמנות המצרית, ולא רק באמנות. הדואליות היא סימטריה. המצרים שמו יחד שני דברים שונים שיוצרים שלמות שהיא בסיסית בתפיסה שלהם, ובכל זאת היא מורכבת משניים.



                                   
                                   
שתי הארצות                                                                                אדון שתי הארצות
מצרים: טַא-וִוי. גם למילה המצרית סיומת זוגית.
            • • •                                                                                          • • •
           
            • • •                                                                                          • • •

 






לפי אמונת המצרים, שככל הנראה אין לה בסיס, ושהטעתה היסטוריונים רבים, היו פעם שתי מדינות נפרדות, עם בירות משלהן, מלכים משלהן וכו', עד שמלך מצרים העליונה השתלט על הדלתא ואיחד את שתי הארצות.
שתי בירות
בירת מצרים העליונה נקראה נֶחֶן (Nekhen) וזו של מצרים התחתונה נקראה פֵי (Pe). היוונים שכבשו את מצרים קראו לנחן הִירַקוֹנְפוליס (Hierakonpolis) – עיר הבזים. האל המקומי של אותה עיר הוא בעל דמות בז ושמו הוֹרוּס (Horus).
פי נקראה ביוונית בוּטוֹ (Buto).
כל סיומות שמות האלים המוכרות הן סיומות יווניות. כשאלכסנדר כבש את מצרים הוא השליט תרבות יוונית. הכובשים שינו שמות של מקומות ושל אלים כדי לתת להם צליל יווני. לפעמים שינו אותם לגמרי ליוונית. הם ביקשו מהכוהנים לכתוב את ההיסטוריה שלהם ביוונית, ואלה רשמו את השמות בצורה שתהיה נוחה להבנה ליוונים, וכך נקלטו השמות המיוונים בהיסטוריה. שמו האמיתי של הורוס הוא חוֹר. איזיס היא אַסֶא.
מכיוון שיד הדרום היתה על העליונה התרבות המצרית באה מנחן והתפשטה צפונה, עד לדרום א"י, וגם דרומה עד לסודן.
המילה ימִן פרושה מערב. המצרים פונים דרומה ולכן המערב הוא מימין. כנראה הדרום הוא הקדימה כי הנילוס זורם מדרום לצפון (תרגום טוב יכול להראות צבעים אמיתיים של הנילוס). כשהמצרים כבשו את סוריה הם התרשמו מאוד מהפרת וקראו לו "הנהר שזורם אחורנית", כי הוא זורם דרומה. תמיד כשמזכירים דברים מתחילים בדרום ועוברים צפונה. מצרים העליונה לעולם תוזכר לפני התחתונה. המחוז הראשון של מצרים הוא הדרומי ביותר.
המצרים מזכירים את "הנשמות מנחן" ו"הנשמות מפי". אלה נשמות שמופיעות כשחוגגים טקסים שמקורם בעבר ברחוק. היה חג בשם סֶד שבו התעוררו זיכרונות של תקופות קדומות ואנשים באו לבושים במסכות ובבגדים עתיקים. אז הופיעו הנשמות. "הנשמות מנחן" מופיעות במסכות בז, ואלו מפי מופיעות במסכות תן



עוד מכותב זה
עוד מאמרים מכותב זה
מדעי החיים
חוש השמיעה ממלא תפקידים חשובים רבים בחיי היומיום, כולל תפקיד מרכזי בתקשורת המילולית האנושית. גלי הקול מותמרים לאות עצבי באמצעות תאי שערה...
מדעי החיים
מערכת העצבים המרכזית כוללת את מוח הגולגולת ואת מוח השדרה (אשר ידוע גם כחוט השדרה). הם מוגנים על-ידי שכבת עצם: המוח מכוסה בעצמות הגולגולת,...
מדעי החיים
המקור של המחלה הוא מייד מתבטא של פעילות ישירה של המוח שהיא לא על רקע מטבולי, יש אחוז מהאוכלוסייה שיש להם את ההתפרצויות הללו. יש לנו ירי...
מדעי החיים
חוש הריח הוא חוש כימי. הוא עוזר לנו, בין השאר, לזהות מזונות ולהימנע ממאכלים מקולקלים שאינם ראויים לאכילה. במיני יצורים רבים הוא מסייע...
מדעי החיים
ראשית המחקר על ה - LTM הוא ב - 1885. היה זה אבינגהוז היקר (האיש בעל ההברות חסרות המשמעות) שהמציא שיטות שאפשרו לחקור את הזכרון. אבינגהוז בנה...
מאמרים אחרונים
מאמרים אחרונים
זוגיות
מה שלא הצליח בפרק א', המון פעמים מצליח בגדול בפרק ב': לומדים לקחים, מבינים מה מחפשים ובעיקר מה ממש לא מחפשים. גם אתה מאושר כיום בזוגיות פרק...
צרכנות כללי
בעוד כלות משקיעות שעות רבות במטרה להיות הכלה שהן חלמו תמיד להיות, דווקא על החתנים אין ממש פוקוס ויום ההתארגנות שלהם מוגדר כסימן שאלה אחד...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
 

risom

התחברות לאתר






התחבר באמצעות:

פרסום חברה ומדינה

ג'ון מקיין
מיהו ג'ון מקיין המועמד לנשיאות
http://www.exploremccain.com/

חוזים והסככמים
כל ההסכמים והחוזים להורדה חופשית
www.hoze.co.il

STU2

מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים