פרסומות לקטינים PDF הדפסה דוא
דירוג משתמש: / 0
גרועהכי טוב 
אינטרנט קידום אתרים ושיווק באינטרנט - אחר - אתרים
השיעור נכתב על ידי : דוד דגן   
שני, 22 ספטמבר 2008 11:45

 פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים

רוב הפרסום לקטינים הוא לאו דווקא פרסום אלא הרבה פעולות של קידום מכירות "מתחת לקו".
הדוגמא של קמפיין מעריב לנוער- עם סינדרלה שנפסל בגלל תקנות הקטינים.
המסגרת הנורמטיבית- תקנות הגנת הצרכן (פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים). התקנות הללו מבחינת האידיאולוגיה העומדת מאחוריהם הן נכונות. זה נכון לסבור שקטינים ראויים ליותר הגנה מאשר מבוגרים מפני הטעייה בפרסום שכן להם יותר קשה לעשות את ההבחנה. מבחינתם כל מסר הוא מסר אמיתי.

פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים
רוב הפרסום לקטינים הוא לאו דווקא פרסום אלא הרבה פעולות של קידום מכירות "מתחת לקו".


הדוגמא של קמפיין מעריב לנוער- עם סינדרלה שנפסל בגלל תקנות הקטינים.
המסגרת הנורמטיבית- תקנות הגנת הצרכן (פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים). התקנות הללו מבחינת האידיאולוגיה העומדת מאחוריהם הן נכונות. זה נכון לסבור שקטינים ראויים ליותר הגנה מאשר מבוגרים מפני הטעייה בפרסום שכן להם יותר קשה לעשות את ההבחנה. מבחינתם כל מסר הוא מסר אמיתי.
הביצוע של הרעון הוא גרוע וזאת משילוב של שתי סיבות:
1.       הטקסטים של התקנות.
2.       חוסר מוחלט של אכיפה.
בתקנות אפשר למצוא דברים נכונים, רעיונות אידיאליסטיים אך חסרי כל יכולת אכיפה.
תקנה 2(4)- המידע בפרסומת ובדרכי שייוק יימסר באופן מדוייק ואמיתי. זה משהו שהוא רלוונטי גם למבוגרים ולכן אין סיבה להגיד את זה במיוחד בחוק המגן על ילדים.

דברים מוצדקים
תקנה 5- לא יעשה אדם פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לעודד קטינים לכל אחד מאלה-
1.       צריכת משקאות משכרים,
2.       עישון סיגריות או שימוש במוצרי טבק אחרים,
3.       השתתפות בהימורים, במשחקי מזל או בהגרלות למעט הגרלות חד בעמיות שאינן למטרות מסחריות- מה שמוחרג בסעיף קטן זה הוא הגרלה חד פעמים למטרה מסחרית. זה שונה מהכללים למבוגרים שכן אצלם קיים הייתה להגרלות מסחריות תחת הגבלות מסוימות.
פס"ד בר הפצה- חוברות הדבקה- הרעיון הוא לקנות חבילה סגורה ואטומה של כרטיסים כאשר יש כרטיסים שווים יותר ושווים פחות והילדים מחליפים ביניהם את המדבקות. בד"כ כדי לקדם מכירות של חוברות כאלה, הראשונים שמשלימים את החוברת מקבל פרס. מבחינת קהל יעד ברור שמדובר בקטינים. הטענה העיקרית בהקשר הוא שמדובר בהגרלה כי יש מצב שבו אתה קונה מעטפות, הן או מכילות את הקלפים הטובים או לא ולכן אתה למעשה מגריל את הקלפים הטובים ובסוף הדרך יש פרס גדול לזוכה. במקרה זה הייתה תביעה של ילדה בת 7 נגד "בר הפצה". ואכן הטענה הייתה שמדובר בהגרלה ובנוסף שגם אם זו הגרלה מסחרית מותרת היא אסורה כאשר מדובר בשיווק לקטינים. היא זכתה.

כללים אלה חלים על כל פרסומת ועל כל שיווק לקטינים תהא המדיה שבה פונים לקטינים האלה אשר תהא. הכוונה היא גם למי שעומד מחוץ לבית ספר ומנסה למכור לילדים דברים, גם זו פעולת שיווק שעליה חלים כל הכללים (זה שינוי מלפני שנתיים ע"י הוספת המילים "דרכי שיווק" לחוק).

הרשות השנייה הוסיפה מגבלות משלה, הן לא מחליפות את ההגבלות הרגולטוריות הרגילות, הן תמיד נוספות לגבי פרסומות בערוצים 2 ו-10. אם כן היא אוסרת פרסומת לילדים- זה בעיקר משמעות של שיבוץ שעה של פרסומת. כמו כן, האיסור הוא על רשימה רחבה הרבה יותר מהרשימה הנמצאת בתקנה 5- זיקוקים, מצתים, תרופות המיועדות לילדים, תוספי ויטמינים המזוהים כמתאימים לילדים. המשמעות היא שמותר לפרסם את כל הדברים האלה אך אוסר לפרסם אותם לילדים, כלומר צריך לשבץ אותם בשעות שבהן לרוב ילדים לא צופים בטלוויזיה. בנוסף אסור לפנות אל הילד בעת הפרסומת. למשל- אפשר להגיד באופן כללי שאקומלי הוא טוב לילדים, אך אי אפשר להגיד בפרסומת- "ילד, אקמולי טוב בשבילך".

תקנה 2- פרסומת ודרכי שיווק יהיהו מותאים לרמת הידע ההבנה והבגרות של קהל היעד שלהם.
זו אמירה מאוד חשובה כי היא קונקרטיזציה- אין ספק שהשאלה מיהו קהל היעד היא שאלה רלוונטית. פרסום לעולים חדשים מטיל סטנדרט גבוה יותר, למשל. וזה מה שאומרת התקנה- צריך להתאים את הפרסומת ואת דרכי השיווק שלה אל הרמה של קהל היעד. וכאשר מדובר בקטינים זו קונקרטיזציה נכונה מאוד.

תקנה 2(6)- פרסומת לא תקשה על קטינים להעריך את גודלו האמיתי של המצרך (ע"י השוואתו למצרך מקובל) וימנעו בלבול בין המאפיינים של מצרכים אמיתיים וחיקווי צעצוע שלהם.
דוגמא לכך היא הצעצועים שמחלקים במקדונלדס. הם נראים מאוד גדולים בטלוויזיה אך הם מאוד קטנים.

תקנה 2(5)- פרסומת ודרכי שיווק ייעשו מתוך הכרה שקטינים עלולים כתוצאה מהם לעשות מעשים שיש בהם כדי להשפיע לרעה על בריאותם או על שלומם.
מאוד דומה לרעיון של ההוראה "אל תנסו את זה בבית".

תקנה 4- לא יעשה אדם פרסומת ודרכי שיווק שיש בהם כדי לעודד או לכוון קטינים לכל אחד מאלה:
1.       לשחק בכביש, לחצותו שלא במעבר חצייה או לחותו במעבר חציה בחוסר זהירות, להתנהג בין כנוסע בין כהולך רגל ובין כרוכב אופניים, באופן בלתי זהיר או באופן שאינו תואם את חוקי התנועה.
2.       לנהוג ללא רישיון ברכב מנועי, לרבות בטרקטור או במכונה חקלאית, ובטח שלא למכור להם רכב או ביטוח רכב
3.       לסכן את בטיחותם, לרבות להתכופף אל מעבר לחלון או מעבר למעקה או לטפס ללא השגחה
4.       לנסות ולהגיע למדפים גובהים או למצרכים המונחים במקומות גבוהים מהם- זה כבר קצת מוגזם.
5.       ליטול בעצמם תרופות או חומרי חברת ניקיון חומרים מסוכנים
6.       להשתמש באביזרים מסוכנים ( כמו שעון יד מכאיב או jammer חונקת).
7.       לעשות מעשים העלולים להזיק לבריאותם (דיאטה, צריכת מזון ועוד)

תקנה 2(7)- בפרסומת ובדרכי שיווק שבהם מובא המחיר של המוצר או השירות, יצויין המחיר הכולל באופן ברור ומדוייק. למחיר לא תיווסף הערכה ממעטת כגון "בלבד" או "רק" אל אם כן מדובר בהנחה משמעותית. בפרסומת ובדרכי שיווק יצויין במפורש אם לשימוש במצרך דרושים פרטיים נוספים אשר אינם כלולים במחיר.
הסיפא של הסעיף- רלוונטית גם אצל מבוגרים, מה הסיבה ששמו את זה רק אצל ילדים. זה יכול להיחשב להטעייה אצל מבוגרים אך זה לא נמצא כך.
אמצע הסעיף – חריג מפורש למה שכתוב אצל המבוגרים לעניין המילים "בלבד" או "רק". אצל מבוגרים "רק" הוא ביטוי שוקי לחלוטין והוא יעבוד, אך אצל ילדים אסור לעשות זאת. אצל מבוגרים אסור להגיד "הנחה" אם אין הנחה. אך לא לגבי "בלבד" ו"רק".

תקנה 3(3)- אסור פרסום שיש בו עירום או רמיזות מיניות. דוגמא לכך הוא קמפיין גנוז של מעריב לנוער על כיפה אדומה.

תקנות מוגזמות
תקנה 2(2)- מאוד לא הגיונית, רוצים שהפרסומת יהיהו תואמים ערכים חברתיים המקובלים כחיוביים, כגון: אחוורה, אדיבות, יושר, צדק, סובלנות, שוויון, אי אלימות וכן יימנעו מתיאור מצבים העומדים בסתירה לערכים אלה. תקנה מוגזמת. בהרבה פרסומות נוגעים בצד השובב של הילדים וזה לגיטימי, הערכים האלה הם מוגזמים.

תקנה 3(4)- אוסרת פרסומת שיש בה משום עידוד קטינים לרכוש מצרך אלא אם כן המצרך או השירות הוא מסוג שסביר שקטינים ירכשו אותו והוא עשוי במאמץ סביר להיות בהישג ידם.
כלומר מותר לפרסם ארטיק כי ילדים יכולים לקנות את זה, אך לא לשווק מחשב.
 
תקנה 3(5)- אוסרת פרסומת שיש בה משום עידוד קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם או בכל אדם אחר לרכוש עבורם את המצרך או השירות.
למשל, אסורה פרסומת שכתוב בה "אמא, תקני לי".

תקנה 3(6)- אסורה פרסומת שיש בה כדי לגרום לכך שקטינים ירגישו מקופחים, נחותים או בלתי מקובלים לעומת קטינים אחרים, אם אינם רוכשים את המוצר או גורמים לרכישתו עבורם.
לצורך העניין, אסור להגיד שהמוצר הוא מגניב, מעולה ועוד.

בכל התקנות האלה לא ממש מאפשרים שום דרך של פרסומת לילדים.

תקנה 3(7)- לא מידתית- העניין של דיאטה.


איך יודעים מתי פרסומת מיועדת לקטינים ומתי לא?
כאשר מעריב לנוער עושה קמפיין ולא משנה איפה הוא עושה את זה הוא לא יכול להתעלם ולהגיד כי הוא לא מיועד לקטינים, ברור שהוא מיועד לקטינים.
צריך לדעת לפי נסיבות הפרסומת- אם זה בעיתון לאישה ברור שזה לא לקטינים, אם זה ב- 12 בלילה ברור שזה לא לקטינים ועוד.
בטלוויזיה בערוצים 2 ו-10 יש כללים מחמירים ביותר:
1.       כל פרסומת בתכנית שהחלה לפני השעה 10 בלילה היא פרסומת המכוונת לקטינים.
2.       תכנית לילדים היא תכנית המיועדת או מופנית לקטינים או העשויה לשאת חן במיוחד בעיני ילדים. הסיפא היא מאוד בעייתית. ארץ נהדרת עשויה לשאת חן במיוחד בעיני ילדים וזה לא משנה מתי זה משודר. כלומר לפי הרשות השנייה גם תכנית שמשודרת ב- 11 בלילה אם היא עשויה לשאת חן במיוחד בעיני ילדים היא בבחינת פרסומת המיועדת לילדים.
3.       בעל הזיכיון יביא בחשבון חופשות מהלימודים, שביתות ועוד. 



עוד מכותב זה
עוד מאמרים מכותב זה
אחר חברה ומדינה
ד"ר אריק כרמון הוא נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה מאז הקמתו בשנת 1991. כרמון ייסד את המכון, עם איש העסקים האמריקני ברנרד מרכוס (Bernard Marcus), והם...
צרכנות כללי
תמחיר מבוסס פעילות activity based costing חב' משתמשות בתמחיר הזמנה : חברות שבהן כל מוצר שמייצרים שונה מהמוצר הקודם עומת תמחיר תהליך שבו מדובר על...
חוקים וחוזים
השאלה המתבקשת בעקבות פסק הדין שניתן במקרה של רוקר היא, במידה ופסק דין לא היה מתקיים לאחר ובסמוך לחיקוק חוק יסוד כבוד אדם וחירותו (1997) האם...
אחר עסקים
טכניקות ליחסי הציבור- מרבית הפעילות של החברה מושתת על פרסום מאמרים וידיעות חדשותיות באמצעי התקשורת ההמונים, החברה אשר מכירה את כללי...
ניהול סיכונים
האסטרטגיה אשר תצמצם עבורו את הסיכונים המיותרים היא אסטרטגית MinMin. מדובר בעקרון פסימי אשר לפיו יש לבחור את האפשרות הפחות טובה מבין כל...
עוד בנושא
מאמרים קשורים
עורכי--דין
"אני לא מבין למה אני צריך להיות פה ולהסביר להם מה קרה. זה עניין שלי ושל חברים שלי.""מי הם שהם יחשדו בי שעשיתי את זה ויגידו לי כך וכך....
מאמרים אחרונים
מאמרים אחרונים
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
נדל\"ן ושיפוצים
גם אם אין בידכם היכולת לרכוש דירה חדשה ולעזוב את דירתכם המתיישנת, אין ממה לחשוש ולהיכנס לדיכאון, באמצעות העבודה המקצועית של חברת נתנאל...
נדל\"ן ושיפוצים
תנו למקצוענים לעבוד בשבילכם. למרות שקיימים לא מעט דברים אותם יכול כל אדם מן הישוב לבצע בעצמו, הדברים הגדולים והרציניים ביותר הם ההתמחות...
נדל\"ן ושיפוצים
נתנאל שיפוצים הינה חברה מקצועית הפועלת, מתעסקת ומתמקצעת בתחום ועולם השיפוצים. חברת נתנאל שיפוצים מקנה עבור לקוחות רבים בחולון חוויית...
 

risom

התחברות לאתר






התחבר באמצעות:

פרסום ימין שיווק באינטרנט

n>

 




STU2

מאמרים - כל הזכויות שמורות לפרסום אתרים באינטרנט מבית אקטיביטק בע"מ קידום אתרים